arkisin ma-pe klo 7-22,
la klo 9.30-17.30 ja su klo 14-20

[email protected] • 09 424 53068 • ma-pe klo 7-22, la klo 9.30-17.30 ja su klo 14-20

[email protected] • 09 424 53068 •
ma-pe klo 7-22, la klo 9.30-17.30 ja su klo 14-20

Lehdistötiedote 8.11.2016

Kalle Palander ja Jarkko Nieminen hurahtivat padeliin

Kun huippu-urheilija innostuu jostain lajista, se näkyy silmistä. Pujottelun maailmanmestari Kalle Palander ja tennistähti Jarkko Nieminen ovat hurahtaneet padeliin, lasikopissa pelattavaan tenniksen ja squashin välimuotoon.

Espoon Kiloon avattiin syyskuussa neljän pelikentän padelhalli ja samalla perustettiin Padel Club Finland –seura. Kalle Palander on seuran perustajajäseniä ja myös hallin osakas. Lajiin Palander tutustui pari vuotta sitten Espanjassa ja maailmanmestarin sielu on myyty.

– Tämä on niin sairaan makea laji. Ennen kaikkea se on hieno sosiaalinen laji, sillä padelia pelataan aina nelinpelinä. Se on leikkimielinen mailapeli, jonka aloituskynnys on matala, totesi Palander Padel Clubin ”virallisessa” avajaistilaisuudessa.

Padel on tenniksen ja squashin risteytys, jota pelataan lasikopissa. Kenttä on pienimuotoinen tenniskenttä ja lyönneissä voi hyödyntää myös lasiseiniä.

– Kenttä on sen verran pieni, että siinä pääsee lähelle vastustajaa. Ja tällaiselle suupaltille kuin minä, lisäarvo on, että pääsee koko ajan psyykkaamaan vastustajaa. Pientä läppää pitää heittää koko ajan, virnuilee Palander.

Padel on erittäin suosittua erityisesti Espanjassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Espanjassa se on jalkapallon jälkeen toiseksi suosituin urheilulaji. Euroopan valloitus on myös käynnistynyt ja esimerkiksi Ruotsissa on jo noin 130 kenttää, joista sata on rakennettu viime vuonna.

– Suomessa liittoon rekisteröityjä pelaajia on noin 200, mutta harrastajia paljon enemmän. Me uskomme, että täällä suosio kasvaa samalla tavalla kuin Ruotsissa. Olemme pari vuotta rakasta vihollistamme jäljessä, totesi Padel Sports Oy:n hallituksen puheenjohtaja Juha Jokela.

Padel Clubin avajaisissa pelattiin kaksi näytösottelua: Suomi vastaan Espanja ja padel vastaan tennis. Palander oli mukana molemmissa otteluissa, koska Jarkko Nieminen ei pystynyt pelaamaan jalkavamman vuoksi. Ja kuten lajiin sopii, lopputuloksilla ei ole suurta merkitystä. Espanjan joukkueessa pelasivat Jesus Marquet Ojeda ja Juan Gallardo, molemmat lajin ammattilaisia, joten jonkinlaisia johtopäätöksiä tuloksista voi tehdä. Ojeda on pelannut myös tennistä ammattilaisena.

– Ensituntuman lajiin sain muutama vuosi sitten Espanjassa ja laji on hieno. Tennisuran aikana laji oli enemmän hauskanpitoa, mutta nyt polte kentälle on kova. Valitettavasti kantapäässä oleva luupiikki on siirtänyt minut sairasosastolle, enkä ole päässyt Suomessa vielä kunnolla pelaamaan. Kunhan jalka on kunnossa, minut nähdään täällä usein, totesi Jarkko Nieminen.

Voisi kuvitella, että tennisammattilaiselle padel on helppo laji.

– Lyöntitekniikan osalta tennistausta antaa tietysti etua, mutta kentän pienuus, tilanteiden nopeus ja erityisesti lasiseinät ja niiden hyväksikäyttö tuovat tilanteita, joissa lajin perusominaisuuksien ymmärtäminen on tärkeässä roolissa, pohti Nieminen.

Padel Clubin tilaisuudessa Jarkko Niemistä houkuteltiin tuomaan vaimonsa Anu mukaan lajiin ja epävirallisesti Jarkko lupasi vaimoltaan kysymättä, että he ovat ensi kesänä mukana SM-kisoissa ainakin sekapelinpelin näytösottelussa. Vastassa on Kalle Palander ja joku tenniksen huippupelaajista.

– Anu ei ole vielä lajia kokeillut, mutta aion houkutella hänet kentälle, totesi Jarkko.

Niemisten aviopari voi olla kova vastus kenelle tahansa, sillä Anu oli pitkään Suomen paras naissulkapalloilija ja on osallistunut neljiin olympialaisiin.
Padel Clubin kentät ovat Espoon Kilossa avoinna aamu kuudesta puoleen yöhön. Pelivuoron voi varata netistä. Lisäksi seura järjestää kursseja ja valmennusta lajista innostuneille.

Lisätiedot: Padel Club Finland ry / Padel Sports Oy Juha Jokela 0400 502 837, Kalle Palander 040 736 6123

Padel Club Finland ry, Kutojantie 4, 02630 Espoo, www.padelclub.fi

Mitä on padel: https://padelclub.fi/padel/

Kuvat: Hi res –kuvia on ladattavissa Padel Clubin sivustolta tai  linkistä http://www.koivunenphotography.com/gallery/PADEL2016/G0000cEhv6xqg7qA